Så gör du din e-butik lönsam

Varje dag startar nya e-butiker i Sverige och runt om i världen. Att öppna en e-butik är ett otroligt bra komplement till en fysisk butik. Många väljer också att enbart ägna sig åt e-handel för att slippa hyran för en affärslokal. E-butiken har många fördelar; bland annat genom att erbjuda generösa öppettider som sträcker sig över dygnets alla timmar sju dagar i veckan. E-butiken har inte heller samma personalbehov som en fysisk affär.

Men bara för att du har en e-butik kommer inte kunderna automatiskt att trilla in, eller besökarna att lägga stora ordrar. Du måste ge dem rätt förutsättningar. Gå igenom tipsen nedan och öka omsättningen och vinsten i din e-butik.

Har du äntligen kommit igång med din e-butik eller har den varit aktiv ett tag men du får inte omsättningen att ta fart? Har du svårt att omvandla besökare till kunder? Tyvärr är det få saker som säljer sig själva. För att få fart på affärerna gäller det att du tänker igenom och kontinuerligt arbetar med din hemsida så att den lyfter din e-butik.

1. Ansträng dig för att göra ett bra intryck
Tyvärr så räcker det inte med en fungerande e-butik. Hela hemsidan spelar roll för att driva försäljningen. Hemsidan och e-butiken måste ha sådan kraft att den väcker intresse. Så vi börjar där; på den sida som dina besökare kommer till först och vilket intryck den ger. Det här är sanningens minut så var ärlig med dig själv, din kunder är mycket ärliga med vad de tycker – attraheras de inte av sidan surfar de bara vidare.

Börja med att fundera över vilket intryck du vill ge. Ska hemsidan/e-butiken kännas trendig, lekfull, stilren eller unik? Fundera över vad din målgrupp attraheras av och försök att bortse från din personliga smak. Det är inte säkert att du och målgruppen har samma uppfattning. Om du skapar intresse och legitimitet redan på landningssidan ökar chansen att besökaren klickar sig vidare och förvandlas från besökare till kund.

2. Var tydlig
När kunden “stiger in “ i på hemsidan är det viktigt att du är tydlig med vad du vill att de ska göra. Ska de spana in e-butiken, se dina senaste erbjudanden, skriva upp sig på nyhetsbrevet eller fylla i ett formulär? För att det ska bli tydligt måste du vägleda dem genom att “visa” vad du vill att de ska göra på hemsidan. Din “call to action” behöver lyftas så att besökarna vet hur de ska gå vidare.

3. Det måste vara enkelt att hitta i din e-butik
När väl besökaren är inne i din e-butik ska det vara lätt att hitta. Vet kunden vad han eller hon söker efter ska det gå snabbt att lägga en beställning. Är det komplicerat att handla finns det en risk att kunden tappar intresset och försvinner. Ett bra tips är att dela in produkterna i kategorier som kunderna enkelt begriper. Har du många produkter kanske du behöver skapa underkategorier?

Du ska lyfta fram – skylta med – “Nyheter” och “Bästsäljare”. Det är ett bra sätt för att snabbt visa gamla kunder vad som är nytt. För nya kunder visar det vad som är populärt i butiken.

4. Lägg tid på dina produktbilder – de säljer!
Produktbilderna är viktiga för att förvandla besökaren till kund. Bilderna berättar mycket, både om dig och företaget – bland annat visar de hur pass seriös du är. Om en kund står inför valet att handla hos dig eller hos en konkurrent med samma produkter till samma pris så kan produktbilden vara helt avgörande för hos vem kunden gör sitt köp.

Produktbilden ska också inspirera och fungera som ”ögonöppnare”. Därför ska du tydligt visa hur produkten kan användas och i vilka miljöer den passar. Använder du produktbilderna ”rätt” kan jag garantera att många av dina kunder köper mer än vad de från början tänkt sig. Att kunna inspirera kunden är ett av de starkaste säljargument du har. Genom att inspirera når du fram till kundens känslor och kommer förbi det återhållande förnuftiga och rationella tänkandet.
Så fungerar du själv och så fungerar dina kunder; lyckas du väcka rätt känslor så köper kunden dina produkter!

5. Arbeta med sökmotoroptimering
För att hitta en specifik produkt eller för att få inspiration inför ett köp använder de flesta någon typ av sökmotor. För att potentiella kunder ska hitta till just din e-butik är det avgörande att du hamnar högt i sökmotorernas resultatlistor. Därför ska du ta dig tid för att grotta ner dig i sökmotoroptimering. Det är en effektiv och billig marknadsföringsmetod. Arbeta med dina sökord och du kommer att få fler kunder.

6. Uppvakta nya, befintliga och gamla kunder
Glöm aldrig bort att du måste ta hand om och uppvakta såväl nya, befintliga som gamla kunder. Ett enkelt sätt att bibehålla och stärka relationen med kunderna är att skicka ut nyhetsbrev och e-post med erbjudanden eller fina rabatter. Du har säkert själv bra tankar om aktiviteter för att visa att du bryr dig om dina kunder och för att stärka relationerna med dem. Prova olika vägar så upptäcker du vad som fungerar bäst för dig – och vad kunderna uppskattar.

7. Uppdatera ofta
Det är viktigt att dina kunder får ett fräscht intryck varje gång de besöker din e-butik. Försök därför att med jämna mellanrum uppdatera hemsidan.
Du kan till exempel:
– göra om startsidan
– lägga in nya bilder
– presentera nya produkter
– ha speciella erbjudanden
– publicera aktuella blogginlägg
– lägga in nya kundreferenser

Det viktiga är att hemsidan känns uppdaterad och levande – dina kunder vill bli överraskade och inspirerade till att handla!

8. Utvärdera dina priser
Numer finns det alla möjligheter för dina potentiella kunder att jämföra dig med dina konkurrenter. Det är räcker att göra en sökning på Google för att se vilka andra som säljer en viss produkt. I och med att konkurrensen inom många branscher är så hög behöver du utvärdera dina priser i relation till konkurrenternas och fundera över om en prisjustering kan påverka kundernas köpvilja.

Visste du att du tappar flest kunder när de ska betala?
Många undersökningar har kartlagt besökarnas beteende i e-butiker. Det som alla vill ha svar på är:  “var tappar jag mina kunder?” – alltså när lämnar kunden butiken istället för att handla, och “vad kan jag  göra åt det?”.

Undersökningarna visar att många besökare är flitiga på att kika runt på hemsidan och i e-butiken, och de är bra på att fylla varukorgen. Det som händer sedan är mer svåranalyserat. De flesta besökare väljer nämligen att lämna sin varukorg och e-butiken när de kommer till kassan. Varför? Det är en bra fråga men något som har bevisats öka konverteringen av besökare till kund är smidiga betallösningar.
Måste din kund fylla i långa formulär för att checka ut är risken stor att det struntar i att genomföra köpet. Om de däremot enbart behöver fylla i sin e-postadress ökar sannolikheten dramatiskt för att de genomför köpet.

Lägg därför energi på att se över och förenkla dina betalningslösningar och gå igenom alternativen för att hitta den lösning som är enklast för kunden. Det optimala är när det bara krävs ett (1) klick för att genomföra köpet.